از جمله موارد نقض حقوق بشر دولت هند در کشمیر، نقض حقوق سلامتی مردم در کشمیر است که در گذشته نیز بارها از طرف سازمان های حقوق بشر گزارش شده است و این روزها مردم دچار مشکلات جدی تری شده اند.
در طی اعتراضات ۸ آگوست که در برخی مناطق حومه شهر سرینگر(مرکز ایالت جامو و کشمیر)آغاز شد. درگیری هایی بین نیروهای نظامی و مردم صورت گرفت. به روی مردم آتش گشودند، کسانی که افراد غیر مسلح بودند. بسیاری از آنها زخمی شدند. نیروهای امنیتی هند از گلوله های ساچمه ای علیه مردم استفاده کردند که سبب نابینایی تعداد زیادی از مردم و جوانان شد. .
در این شرایط وضعیت سلامتی عمومی مردم نگران کننده و بحرانی گزارش شده است. نمونه های مختلفی از این موارد گزارش شده است. یکی از این گزارش ها در ارتباط با زن باردار ۲۶ ساله کشمیری بود، زمانی که کیسه آبش پاره شده بود و باید به بیمارستان منتقل می شد. اما نیروهای امنیتی دستور اکید داده بودند که اجازه حرکت به هیچ وسیله ی نقلیه ای داده نشود. این زن باردار مجبور بود برای رسیدن به بیمارستان مسیر را پیاده برود و این در شرایطی بود که به علت نظامی بودن منطقه و وجود ایستگاه های ایست و بازرسی این مسیر به سختی طی می شد. در دره کشمیر، هر ۵۰۰ متر یک ایستگاه ایست و بازرسی وجود دارد